Apple tilbakekaller en av de vanligste iPad-laderne, og ber kundene oppsøke forhandler for å bytte lader. Det frivillige tiltaket kommer etter at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i 2015 reiste tilsyn mot Apple etter bekymringsmelding om elektrisk feil på laderne.
I april 2015 ble flere tilfeller av ødelagte ladere avdekket. Nkom åpnet tilsynssak mot Apple, og selskapet undersøkte de ødelagte laderne. Både Nkom og Apple så alvorlig på feilen, ettersom laderne var i bruk blant annet i skoleverket. En konkret episode der et barn fikk elektrisk støt, var en vesentlig faktor i saken.
Apple gjennomførte sommeren og høsten 2015 flere tiltak, og tilbød nye ladere til de som hadde ladere med den aktuelle svakheten. Nkom har fulgt saken nøye i samarbeid med Apple, og blant annet gjennomført risikovurderinger.
Tilsynssaken er avsluttet, men Apple har på frivillig grunnlag valgt å trekke tilbake ladere til Mac og visse typer iOS utstyr, deriblant iPad. Disse laderne er solgt i en rekke land, også i Norge, og Apple tilbyr nå kundene ny lader:
Finn ut hvilken type støpseladapter du har
Sammenlign adapteren din med bildene nedenfor. En berørt adapter med støpsel har 4 eller 5 eller ingen tegn på sporet på innsiden der den kobles til en strømadapter fra Apple. Adapterne med ny utforming har en regionkode på tre bokstaver i sporet (EUR, KOR, AUS, ARG eller BRA).
Berørte iPad-ladere:
Redesignet iPad-ladere:
Disse laderne er en nyere type og ar ikke omfattet av svakheten. Har du denne behøver du ikke å tenke på å bytte lader.
Innbytteordning fra Apple.
Har du en av de berørte laderene kontakter du Apple for å få byttet adapter. Dette gjør du hos Apple.
[DISPLAY_ACURAX_ICONS]Du finner oss på Facebook, Google+, Twitter og Linkedin[advps-slideshow optset=»7″]