Nyheten om at Panasonic legger ned produksjonen av plasma-TV-er var nok tung å svelge for mange. Plasma-teknologien blir fremdeles fortrukket av mange TV-entusiaster på grunn av bedre sortnivå, fargegjengivelse og responstid.
Mange har tolket nyheten dithen at plasmateknologien nå vil lide en snarlig død, men dette er nok en forhastet konklusjon ifølge LG. Panasonic er riktignok den desidert største produsenten, men heldigvis ikke den eneste, og nå kan plasma-fansen kanskje finne trøst i at en av de andre store aktørene har bekreftet videre satsing.
– Fortsatt populære
LG, som har en andel på rundt 25 prosent av plasmamarkedet, sa nylig til nettstedet WhatHiFi at det tross alt ennå er en betydelig etterspørsel etter plasma-TV-er, og at selskapet akter å støtte teknologien så lenge dette er tilfelle.
– Vi anerkjenner viktigheten av å gi kundene valgmuligheter. Plasma-TV-er er fortsatt populære hos forbrukere og byr på store skjermer til konkurransedyktige priser, og derfor vil de fremdeles være en viktig del av LGs utvalg, sa selskapet.
Noe opptrapping av satsingen vil vi nok likevel ikke se. Ifølge LG er det unektelig LED og OLED som representerer fremtidens TV-teknologi, og at det er der de store investeringene skjer.
Dermed er det med andre ord opptil forbrukerne å fortsette å kjøpe plasma-TV-er om man vil hindre teknologiens snarlige undergang. Det er for øvrig uvisst hvilke planer den tredje store plasma-produsenten Samsung har videre. Selskapet har rundt 35 prosent av plasma-markedet.